Deze blog gaat over de JagaExperienceWorldTour, die we in '08 & '09 deden voor Jaga. We bezochten alle Europese Jaga importeurs, van Noorwegen tot Turkije.
Je leest deze blog van onder naar boven, de jongste berichten staan dus bovenaan.

donderdag 29 oktober 2009

Van Moskou via St Petersburg en Helsinki naar Leipzig

Lena, Vitali en kids

ferry van Fin naar D

op beurs in Leipzig

Terug over de M10 via St. Petersburg naar Helsinki, deze keer solo.
Zo heb ik wel even tijd om Lena en Vitali te ontmoeten, vrienden van Bregje, die even buiten Moskou wonen. We ontmoeten elkaar aan de kruising met de 3e ring rond Moskou. Gezellig!

Deze 'ringen' rond Moskou zijn fenomenaal, er zijn er 4 (Brussel heeft er 2), en de 4e en grootste ring is 180 km doorsnee en 504 km lang. België past er met een beetje duwen in...

Rest van de reis verloopt voorspoedig, komt alleen nog het laatste spannende deel: de grensovergang met Finland.

Wanneer ik vrijdagavond rond half 8 arriveer, is juist de postwissel bezig, en waarempel, aan
het ATA loket tref ik de ambetante beambte van vorige week. Aiaiai.
Deze is precies ook niet echt blij me weer te zien, hij gooit het ATA Carnet op een hoopje ver weg.

Voor mij is dit de druppel, kan me niet inhouden, en zeg dat als hij niet wil, of onbekwaam is, beter kan opstappen. Zeg ook dat ik een ander beeld van de Russische douane heb, nogal negatief bedoeld.
Zijn collega naast hem vat dit echter redelijk persoonlijk op, neemt het Carnet en zegt dat hij dit wel zal oplossen.

Waarempel, 20' later is alles afgestempeld, dan wat aanschuiven om de autobaantaks te betalen en na vervullen van wat andere formaliteiten sta ik om 22u 30 buiten!
Nog geen 3u om Rusland uit te geraken, ze zijn ons liever kwijt dan rijk blijkbaar...

Om Europa, en Finland in het bijzonder binnen te geraken duurt het exact 16 minuten, incl. in - en uitstappen, stempelen en praatje maken!

Dan op grote parking na grens aan kant, eten en bed in.
Zaterdagmiddag in Helsinki ga ik inchecken op de ferry naar Travemunde (D).
Helaas is er geen plaats niet meer wegens dubbele boekingen, maar als ik zeg dat dit voertuig eigenlijk een camper is, mogen we toch mee, en nog wel tegen een goedkoper tarief.
Aproach gaat wel via de 'cars' gate: rare snuiten van de loketbedienden, en na veel gebel en geregel duwen ze me als allerlaatste boven op het dek. Oef.

Zondagavond aankomst in Trave.
Maandagavond staat de truck al binnen op de SHKG beurs in Leipzig, stand opgebouwd & al.
Dinsdag samen met Jos naar huis met Sigrid haar auto, vrijdag komen we de truck weer ophalen.

Geen opmerkingen: